Перше, що необхідно зробити, - отримати так звану довідку "переселенця". Тобто, людина повинна зареєструватися і стати на облік у місцевих органах влади за місцем тимчасового проживання (перебування). Це обов'язкова умова для отримання пенсій та інших видів допомог, які люди отримували за місцем реєстрації.
Для отримання довідки повнолітній переселенець повинен особисто або через свого законного представника звернутися із заявою до уповноважених органів - управління з питань соціального захисту населення районної держадміністрації або виконавчий орган міської чи районної ради за місцем тимчасового проживання (в народі - "соцзабез").
Крім того, виходячи з постанови Кабміну № 509, приймати заяви і видавати довідки про постановку на облік можуть працівники житлово-експлуатаційних організацій (ЖЕО) за місцем проживання особи, а також сільські та селищні ради за погодженням з Мінсоцполітики (але на практиці такий механізм ще не працює).
Якщо людина не самостійно вибирає місце проживання, а розміщується на новому місці регіональним штабом з питань соціального забезпечення переселенців, то заява подається відповідній посадовій особі, залученому до роботи штабу.
Для отримання довідки про постановку на облік неповнолітніх, які виїхали без батьків або членів сім'ї, заяву подає їх опікун, піклувальник або їх законний представник.
Слід пам'ятати, що уповноважені органи мають право здійснювати перевірки з відвідуванням фактичного місця проживання переселенців, зазначеного ними в заяві.
В заяві на отримання довідки "переселенця" зазначаються:
• прізвище, ім'я та по батькові;
• громадянство (підданство);
• дата і місце народження;
• стать;
• відомості про склад сім'ї, в тому числі про неповнолітніх, які прибули разом із заявником;
• відомості про зареєстроване і фактичне місце знаходження;
• адресу, за якою з особою може здійснюватися офіційне листування або вручення офіційної кореспонденції, і контактний номер телефону;
• ідентифікаційний номер (крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків і мають відмітку у паспорті або не є громадянами України);
• обставини, що спричинили переміщення з району проведення антитерористичної операції;
• наявність у кожного з членів сім'ї у володінні житлового приміщення, розташованого в вільних регіонах України;
• відомості про місце роботи і часу, з якого особа там працює;
• відомості про житлові, соціальних, медичних, освітніх та інших потребах.
З формою заяви можна ознайомитися тут.
Які документи потрібні для отримання довідки переселенця
До заяви про отримання довідки необхідно надати:
- Для громадян України - внутрішній паспорт або інший документ, що засвідчує особу (наприклад, тимчасове посвідчення громадянина України, службовий паспорт, посвідчення особи про повернення в Україну);
- Для іноземців або осіб без громадянства - паспортний документ, посвідка на проживання або інший документ, що засвідчує особу (наприклад, проїзний документ біженця, посвідчення особи без громадянства для виїзду за кордон).
У разі, якщо заяву подає не сам переселенець, а його представник, то додатково потрібно пред'явити документ, що засвідчує особу цього представника, а також документ, що підтверджує його повноваження як законного представника (довіреність), крім випадків, коли представниками є батьки або усиновителі.
ВАЖЛИВО! У разі втрати або крадіжки документів, що засвідчують особу, переселенець повинен звернутися до територіальним підрозділам Державної міграційної служби (паспортний стіл) за місцем тимчасового перебування, які в одноденний термін видають тимчасове посвідчення, що підтверджує особу громадянина України, іноземця чи особи без громадянства.
Довідка видається безоплатно в день подачі заяви.
Вона повинна бути роздрукована на папері формату А4, завірена підписом посадової особи та печаткою організації, що видала документ.
У разі втрати або псування довідки видається дублікат на підставі заяви переселенця.
У довідці вказується фактичне місце проживання переселенця і адреса, куди будуть перераховані кошти поза зоною АТО.
Переселенцю може бути відмовлено у видачі довідки, якщо у нього немає причин для внутрішнього переміщення (наприклад, якщо він виїхав із зони АТО ще до початку військових дій або не є жителем територій, які не підконтрольні української влади).
Якщо у видачі довідки відмовлено, людина має право вимагати від уповноваженого органу письмово обгрунтувати причину відмови.
Для продовження виплати пенсії після переїзду із зони АТО необхідно до 1 грудня 2014 звернутися в управління Пенсійного фонду України в районі (місті, районі в місті), де пенсіонер фактично знаходиться (проживає) та надати:
- Заява про запит пенсійної справи;
- Довідку про взяття на облік (довідку "переселенця), отриману в органах соцзахисту.
До заяви додаються копії документів, що засвідчують особу пенсіонера - паспорт та пенсійне посвідчення.
Виплата пенсій здійснюється з першого числа місяця, наступного за тим, до якого виплачена пенсія за попереднім місцем проживання. Іншими словами, якщо пенсіонер із зони АТО востаннє отримував виплату, наприклад, за серпень, то при постановці на облік за місцем тимчасового проживання (до 1 грудня) йому зобов'язані виплатити пенсію за попередні 3 місяці (вересень, жовтень, листопад) вже по новим місцем перебування.
ВАЖЛИВО! Пенсіонери з Донбасу, які вже отримують пенсію в іншому регіоні України, повинні до 1 грудня 2014 надати до органу Пенсійного фонду, в якому переоформлялася пенсія, довідку про взяття таких осіб на облік, іншими словами принести "довідку переселенця". В іншому випадку виплата пенсій з 1 грудня буде заморожена.
Зараз розглядається питання про продовження термінів подачі документів для оформлення соцвиплат.
Пенсію за місцем фактичного перебування (проживання) можна отримати через підприємство поштового зв'язку або на картковий рахунок в банківській установі, з яким органом Пенсійного фонду укладено відповідний договір.
Пенсіонерам, які мають карткові рахунки, відкриті в банківських установах Донецької та Луганської областей, не варто турбуватися. Якщо на новому місці проживання є відділення відповідного банку, то люди, як і колись, будуть отримувати гроші на свій рахунок. Додатково звертатися для реєстрації в місцеве відділення банку таким пенсіонерам не потрібно.
Решті переселенцям пенсійного віку, які бажають отримувати гроші через банк, доведеться відкрити картковий рахунок у відділенні банку, з яким Пенсійний фонд України уклав договір про проведення виплат.
Інші види соцвиплат
Крім пенсій, для вимушених переселенців передбачена також державна соціальна допомога наступними категоріями:
- Сім'ям з дітьми;
- Малозабезпеченим сім'ям;
- Інвалідам з дитинства;
- Дітям-інвалідам.
Для переоформлення зазначених виплат потрібно стати на облік у місцевих органах соціального захисту населення ("соцзабезах") за місцем фактичного перебування (проживання). Процедура постановки на облік аналогічна тій, по якій на облік беруться пенсіонери. При собі треба мати паспорт, а також ідентифікаційний код і відповідне пільгове посвідчення (за наявності).
Щомісячна адресна допомога
Тимчасовим переселенцям слід також знати про покладеної їм матеріальної допомоги на покривання витрат на проживання, у тому числі на оплату житлово-комунальних послуг.
На таку допомогу, згідно з постановою Кабміну № 505, можуть розраховувати громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які постійно проживають на території України і переміщуються з тимчасово окупованої території України і районів проведення АТО.
Виплати проводяться щомісяця, але не більше 6 місяців з моменту звернення.
Розмір допомоги становить:
- Для непрацездатних осіб (пенсіонери, інваліди, діти) - 884 гривні на одну людину (члена сім'ї);
- Для працездатних осіб - 442 гривні на одну людину (члена сім'ї).
Загальна сума допомоги на сім'ю розраховується як сума розмірів допомоги на кожного члена сім'ї і не може перевищувати 2400 гривень на місяць.
ВАЖЛИВО! Якщо працездатні особи не влаштувалися на роботу або знаходяться в трудових відносинах з роботодавцями на тимчасово окупованій території України або зони АТО, але фактично не працюють, протягом 2 місяців після початку виплати допомоги її розмір на наступні 2 місяці скорочується на 50%, а ще через 2 місяці - припиняється.
Однак це правило не поширюється на тих хто:
- Знаходиться в декретній відпустці або у відпустці по догляду за дитиною до 6 років;
- Має трьох і більше дітей до 16 років;
- Доглядає за інвалідами І групи або дитиною-інвалідом до 18 років, або інвалідами І і ІІ груп внаслідок психічного розладу, або особами, які досягли 80-річного віку;
- Надає соціальні послуги.
Слід враховувати, що допомога призначається на всю сім'ю, але виплачується на банківський рахунок одного з її членів.
Для оформлення щомісячної адресної допомоги особам необхідно звернутися в ті ж "соцзабези" і отримати довідку про взяття на облік особи, яка переміщається (тобто отримати довідку "переселенця"). Порядок її отримання описаний на початку цієї статті.
При собі треба мати паспорт, свідоцтва про шлюб і народження дитини, ідентифікаційний номер (потрібний для заповнення заяви).
До заяви, яка заповнюється на місці, додаються: копія свідоцтва про шлюб, копії свідоцтв про народження дітей, у вільній формі письмову згоду про виплату допомоги одному уповноваженому члену родини.
ВАЖЛИВО! На момент звернення за допомогою уповноважений член родини повинен мати банківський рахунок, куди будуть перераховуватися гроші.
Виплата щомісячної адресної допомоги призначається протягом 10 днів з моменту звернення, про що сповіщається уповноважений член родини.
У наданні матеріальної допомоги можуть також і відмовити, якщо:
- У кого-небудь з членів сім'ї є у власності житло, розташоване не в зоні АТО;
- У сім'ї є у власності два і більше транспортних засоби;
-на депозитному банківському рахунку є кошти в розмірі, що перевищує 12180 грн (тобто 10 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб).
В Сєвєродонецьку Луганської області чиновники вимагали від переселенців, що переоформляли пенсії і соцвиплати, отримати в паспортному столі штамп про тимчасову реєстрацію. Мовляв, без цього штампу довідку "переселенця" видати не зможуть.
Акцентуємо увагу, що подібні вимоги співробітників органів соцзахисту є незаконними. Паспорт надається переселенцем з метою підтвердити, що він є жителем одного з регіонів в Луганській чи Донецькій області, які тимчасово контролюються терористами.
Ніяких інших документів для видачі довідки "переселенця", як, наприклад, довідка з роботи або договір про оренду для отримання довідки про взяття на облік тощо, постановою № 509 не передбачено.
Це ж підтвердили і в Міністерстві соціальної політики України - для постановки на облік достатньо подати заяву в встановленої формі і надати паспорт або інший документ, що засвідчує особу.
Перелік "гарячих ліній" допомоги для тимчасових переселенців:
- Для людей, які планують виїхати із зони АТО - Міжвідомчий координаційний штаб, Державна служба України з надзвичайних ситуацій: 101, 044-247-30-02, 044-247-32-92, mns.gov.ua
- Для отримання інформації від органів виконавчої влади - урядова "гаряча лінія": 0-800-50-73-09
- Для отримання допомоги в працевлаштуванні - Державна служба зайнятості: 0-800-50-50-60, dcz.gov.ua, trud.gov.ua
- З питань пенсійних виплат - Пенсійний фонд України: 0-800-50-37-53; pfu.gov.ua
- Для отримання соціальної допомоги - Міністерство соціальної політики України, 044 289-53-68, mlsp.gov.ua
- З питань відновлення втрачених документів - Державна міграційна служба: 044-278-50-30; dmsu.gov.ua
- "Гаряча лінія" Міністерства охорони здоров'я - 0-800-801-333
Також діє інтерактивний онлайн ресурс для переселенців - vpo.gov.ua
|