У Києві в рамках реконструкції лінії швидкісного трамвая з нагоди підготовки до Євро-2012 встановлюються спеціальні турнікети. Вставляєш квиток в отвір, і автомат вибиває на ньому час і дату, а на наступний день квиток вже недійсний.Прогрес, як мовиться, в наявності, от тільки не всі станції поки оснащені турнікетами. А на тих, які оснащені, люди спочатку проштамповує квиток в турнікеті, після чого ще й компостують у салоні трамвая. Чому? Українське законодавство в частині правил проїзду в громадському транспорті являє собою досить цікавий приклад перемоги букви закону над духом права. Чого вартий тільки термін "безквитковий проїзд", який є приводом для застосування до пасажира штрафних санкцій! А ось ще перл: "Незакомпостірованний талон права на проїзд не дає". При цьому пошук справного компостера по салону часто займає чимало часу. Або наступна поширена ситуація: салон переповнений, пасажир не в змозі сунути руку в кишеню, не кажучи вже про те, щоб витягти звідти гроші або талон і кудись там передати, але не встигне натовп схлинуть, як контролер вже радий старатися виконати свої службовіобов'язки. І йому немає ніякого діла до того, з якої причини пасажир не закомпостувати талон: він має право оштрафувати безбілетника в будь-якому випадку. А яке право має в даному випадку безбілетник? Подати в суд позов на оператора перевезень в порядку регресу? Але, наприклад, у Португалії штраф за безквитковий проїзд досягає 500 євро, і за таку суму судитися раціонально. В Україну ж мова йде про 30 грн. За ці гроші на роботу можна приїхати на таксі.Мабуть, нашому громадянину простіше вважати, що так і було - тоді не доведеться брати відгули і бігати на судові засідання, тобто втрачати в грошах заради торжества справедливості. Виникає закономірне питання: як захистити свою власність і не залишитися при цьому в дурнях? Закон говорить В абз. 2 п. 4 ст. 6 Правил користування трамваєм і тролейбусом у містах України, затверджених наказом № 329 Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 09.10.2006 (далі - Правил), говориться, що у разі відмови пасажира сплатити штраф він може бути висаджений на найближчій зупинці . У динамік про це ніхто, звичайно, не кричить (а варто було б!), Але якщо уважно вчитатися в витримку з правил, яку легко виявити забраної в рамку в салоні рухомого складу, можна навіть ткнути носом контролера в цей рядок - для наочності. Правда, в тій же ст. 6 обмовляється, що у разі злісного опору безбілетник може бути доставлений в найближчий орган внутрішніх справ для вжиття заходів, тому насильно до витримки посадова особа тягти вкрай небажано. Краще взагалі не дратуватися, аргументуючи свою позицію, адже це може бути перекручено витлумачене - як той же злісний опір, наприклад. Якщо ви опору не чинили, для доставки вас до компетентних органів підстав немає. Якщо вам загрожують чимось подібним - це не більше ніж спроба залякати. Не піддавайтеся на провокацію! Найкраще продемонструвати свою юридичну грамотність і відразу попередити, що подібні дії з боку контролера підпадають під зловживання службовим становищем - таку заяву, як правило, охолоджує запал. Якщо ви опинилися в незавидному становищі через несправний компостера або неметкого кондуктора, контролери вам неодмінно розкажуть, що це - ваші проблеми, і будуть неправі. У п. 13 ст. 4 Правил говориться, що абонементний талон, на якому код компостера невиразний унаслідок несправності останнього, не може бути недійсним. На практиці ж спроби пасажира довести свою законослухняність зазвичай виглядають вельми принизливо: боязкий протест проти категоричної заяви контролера про те, що талон закомпостувати не вперше, не закінчується нічим, крім звинувачення пасажира у брехні. Що ж до кондуктора, то, відповідно до абз. 2 п. 10 ст. 4 Правил, ця посадова особа зобов'язується продавати пасажирам абонементні талони, а згідно з п. 1 ст. 4 Правил - забезпечувати якісне обслуговування пасажирів і створювати для них необхідні зручності. Т. е. ніхто не зобов'язаний бігати за кондуктором по салону. Але спробуйте-но використовувати цей аргумент як виправдання за безквитковий проїзд при спілкуванні з контролером, на момент появи якого в салоні ви повинні "обілетіться"! До речі, виключення з цього правила становить пасажир, який не проїхав однієї зупинки від місця посадки, тобто фізично не мав можливості сплатити проїзд. Саме ця обмовка і дає підстави вважати, що наявність / відсутність згоди оплатити проїзд все-таки є пріоритетним перед відсутністю / наявністю квитка, але це вже питання роз'яснень Пленуму Вищого адміністративного суду (як варіант). І якщо хто-небудь коли-небудь знайшов би час домогтися таких роз'яснень, можливо, термін "безквитковий проїзд" втратив би свою актуальність раз і назавжди. А заодно актуальність втратило б і правове спотворення, що супроводжує такі необачний термін. Самозванці Перш, ніж зійти з контролером на найближчій зупинці, як того вимагають Правила, переконайтеся, що він дійсно той, за кого себе видає. У ЗМІ неодноразово з'являлися матеріали про шахраїв, обманним шляхом вимагали у пасажирів гроші на сплату штрафу. Крім того, нерідкі випадки перевищення повноважень, коли контролери звинувачувалися в здирстві, нанесенні тілесних ушкоджень різного ступеня тяжкості і навіть у спробах згвалтування. Контролер зобов'язаний мати службове посвідчення і нагрудний знак, прикріплений до верхнього одягу. Чомусь контролери вважають за краще носити свій знак відмінності виключно в кишені, що є прямим порушенням приписи міністерства. Також перевіряючий зобов'язаний на першу вимогу пред'явити своє службове посвідчення, повідомити місце роботи, телефон та місцезнаходження підприємства. Ви маєте повне право записати їх на випадок конфлікту - на самозванців така пильність справить враження. Крім того, контролер, згідно з Правилами, повинен повідомити водієві про початок проведення контролю, тому, якщо ви сумніваєтеся в тому, що перед вами дійсно контролер, сміливо можете звернутися із запитанням до водія. Буває й так, що контролер влаштовує "облаву на зайців" на чужому маршруті. Якщо ваш проїзний документ перевіряють не в перший раз, ви маєте право засумніватися в правомірності таких дій і вимагати пред'явити маршрутний лист, в якому будуть вказані номери маршрутів, на яких контролер має право здійснювати перевірку проїзних документів.Самозванців таке питання валить у замішання - рідкісний з них спроможеться підробити маршрутний лист. Однак цей документ - обов'язковий атрибут контролера, і відмовки про те, що подібні документи містяться в трамвайно-тролейбусному управлінні, є обманом. При стягненні штрафу не забудьте зажадати квитанцію (п. 4 ст. 6 Правил): інакше ваші гроші можуть вирушити не в бюджет, а контролеру в кишеню. Крім того, квитанція є документом суворої звітності і може бути використана в якості підстави для відшкодування понесеного збитку (у випадку, якщо ви вирішите все ж відправитися до суду). І контролер, і кондуктор, згідно з п. 1 ст. 4 Правил, повинні бути акуратно одягненими, ввічливими з пасажирами та одночасно вимагати від них неухильного виконання правил проїзду в громадському транспорті. Т. е. якщо кондуктор вас не "обілетіл", він тим самим порушив свої посадові обов'язки. До речі, згідно п. 13 тієї ж статті, контролер має право перевіряти не тільки пасажири, а й кондуктора, проте у випадку з кондуктором це право чомусь їм не використовується.Більше того, ситуація, коли пасажир, що знаходиться на передній площадці, обділений увагою кондуктора - далеко не рідкість. І якщо він, не дай Бог, звернеться до контролера зі скаргою на такого кондуктора, то дізнається, що знаходиться в безпосередній близькості від водія, у якого теж може придбати талон, ще й заплатить штраф за те, що сам до цього не додумався. У цьому випадку не варто забувати, що пасажирам забороняється відволікати увагу водія під час руху придбанням абонементних талонів (п. 6 ст. 5 Правил). Покупка квитка у водія під час зупинки не тільки створить незручності, прямо суперечать вашому праву на якісний проїзд (ваше місце можуть зайняти, а що залишилися без нагляду речі вкрасти), але і перешкодить іншим пасажирам скористатися їх правом на те саме (п. 7 ст. 5 Правил). Таким чином, та обставина, що водій має право "обілечівать" пасажирів, просто суперечить здоровому глузду, точно так само, як і існування контролера, з урахуванням того, що кондуктор також наділений повноваженнями перевіряти проїзні документи і висаджувати пасажирів. Однак це аргументи для суду, а не для діалогу з контролером.
Я не розумію однієї речі. КП Київпастранс це комунальне підприємство, а не державне. При проїзді у транспорті між кп і пасажиром виникають цивільні правовідносини з приводу надання послуг перевезення. Контролер КП Київпастранс є найманим працівником КП, а не держслужбовцем. Питання: Який в біса може бути штраф взагалі??? Тим більше без протоколу про адмінправопорушення, чому це контролер виносить рішення про накладення адмін штрафу сам, а не направляє на розгляд до суду. Які підтвердження того що пасажир їхав без білету в той день? Повбивав би!!! КУПАП старий з радянських часів хвости тягнуться. Не має білета - висадити, подати в суд на пасажира. Не хоче виходити - в міліцію заяву на нього на підставі статті про хуліганство. А ніяких незаконних штрафів. Хтось мені якщо скаже про штраф в автобусі - поріжу.
У мене сталася ось така ситуація. Купивши 1 білет та пройшовши через тернікер, в мене попросили пред'явити квиток. Звісно ж я пред'явив, але тоді мені вказали на мій багаж, який перевищував явно "стандарт" (я за нього зовсім забув!) і вказали мені на написане ручкою(!) на стіні попередження про габарити багажу. Після цього випадку я прочитав вище вказану статтю, перечитав відповідно наказ №329, але штраф я звісно заплатив перед цією всією ситуацією (поспішав на потяг, а доказувати свою правоту я немав відтак ні часу ні знань відповідних). І ось в мене виникло питання: чи можна було заявити, що я купив би білет у кондуктора в тролейбусі? Здається це не суперечить аж ніяк правилам. А також чи мали вони право взагалі перевіряти мій квиток поза межами транспорту? (відповідно до п.1 ст.6 наказу №329)