Так, у разі виявлення правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху працівник ДАІ має скласти протокол про адміністративне правопорушення, копію якого під підпис вручити особі, яка притягається до адміністративної відповідальності. При цьому він має роз'яснити порушникові його права і обов'язки відповідно до статті 63 Конституції України та статті 268 КУпАП. Невиконання вимоги щодо роз'яснення прав і обов'язків є однією із підстав для скасування такого протоколу.
Хто і за що виносить постанову на місці I. У разі складення протоколу про адміністративні правопорушення водія лише начальник (його заступник) Державтоінспекції МВС, командир (його заступник) окремого підрозділу дорожньо-патрульної служби (ДПС) Державтоінспекції (ДАІ) МВС має виносити постанову в справі про адміністративне правопорушення за: – перевищення токсичності та димності у відпрацьованих газах автомобіля (ст. 80, 81); – ненадання автомобіля працівникам міліції та медичним працівникам (124-1); – керування автомобілем без водійського посвідчення (не отримувалося, вилучене судом) (ч. 2,3 ст. 126); – порушення правил дорожнього перевезення небезпечних вантажів (133-1). У разі складання протоколу про адмінправопорушення працівниками ДАІ, але за відсутністю на місці складення начальника (заступника) ДАІ чи командира (заступника) ДПС ДАІ протокол надсилається на розгляд такими посадовими особами за місцем реєстрації водія-порушника.
II. У разі складення протоколу про адміністративні правопорушення водія працівники ДАІ, які мають спеціальні звання, можуть самостійно виносити постанови в справах про адміністративні правопорушення за: – керування несправним автомобілем (гальмівна система, рульове управління, тягово-зчіпний пристрій, зовнішні світлові прилади (темної пори доби)) (ч. 1, ст. 121); – керування автомобілем з простроченим техоглядом (ч. 1, ст. 121); – керування автомобілем із непристебнутим ременем безпеки (ч. 4, ст. 121); – керування незареєстрованим або не перереєстрованим автомобілем (ч. 5, ст. 121); – керування автомобілем без номерного знака або з проблемним номерним знаком (не належить цьому автомобілю, не відповідає вимогам стандартів, закріплений не у встановленому місці, закритий чи забруднений, перевернутий чи неосвітлений) (ч. 5, ст. 121); – керування без талону техогляду чи з таким талоном, але до іншого авто або таким, що не відповідає вимогам стандарту (ч. 5, ст. 121); – керування автомобілем, ідентифікаційні номери складових частин яких не відповідають записам у реєстраційних документах (ст. 121-1); – перевищення швидкості руху більш як на 20 км/год. (ч. 1, ст. 122); – порушення вимог дорожніх знаків та розмітки проїзної частини доріг (ч. 1, ст. 122); – порушення правил перевезення вантажів (ч. 1, ст. 122); – порушення правил буксирування автомобілів (ч. 1, ст. 122); – порушення правил зупинки, стоянки (ч. 1, ст. 122); – порушення правил проїзду пішохідних переходів (не пропустив пішохода) (ч. 1, ст. 122); – порушення правил проїзду перехресть (ч. 2, ст.122); – проїзд на заборонний сигнал світлофора або жест регулювальника (ч. 2, ст. 122); – ненадання переваги в русі маршрутним транспортним засобам (ч. 2, ст. 122); – порушення правил обгону і зустрічного роз'їзду, безпечної дистанції або інтервалу, розташування транспортних засобів на проїзній частині (ч. 2, ст. 122); – розмови по телефону під час керування автомобілем (ч. 2, ст. 122); – в'їзд на залізничний переїзд на заборонений сигнал світлофора або жест регулювальника чи чергового по переїзду, при закритому шлагбаумі або коли до переїзду наближається поїзд (ст. 123); – керування водіями, які не мають або не пред'явили водійських документів (посвідчення водія, техпаспорт (договір, довіреність), страховка, маршрутний лист) (ч. 1, ст. 126). Варто зазначити, що спеціальні звання – це всі звання передбачені Постановою Верховної Ради від 22.04.1993, № 3135-XII "Про спеціальні звання, формений одяг та знаки розрізнення в органах внутрішніх справ України". З вищеописаного можна побачити, що улюбленими статтями більшості працівників ДАІ є 121 і 122 статті КУпАП.
Що додається до протоколу про адмінправовпорушення До протоколу про адміністративне правопорушення долучаються: • письмові пояснення свідків правопорушення, у разі їх наявності. Ці пояснення можуть вписуватися як в протокол так і як додаток до протоколу (на окремому аркуші паперу). Такі пояснення бажано завжди мати, оскільки це є своєрідною гарантією успішного розгляду справи в суді. У разі оформлення протоколу про адміністративне правопорушення за створення аварійної обстановки (в тому числі і на залізничних переїздах), керування автомобілем у стані сп'яніння, наявність свідків є обов'язковою! • акт перевірки технічного стану автомобіля; • акт огляду та тимчасового затримання автомобіля. У разі тимчасового вилучення посвідчення водія (стаття 265-1 КУпАП), талона про проходження державного технічного огляду або ліцензійної картки на транспортний засіб (стаття 265-3 КУпАП) має робитися відповідний запис у протоколі про адміністративне правопорушення.
Протокол підписується особою, яка його склала, і особою, яка вчинила адміністративне правопорушення; за наявності свідків і потерпілих протокол про адміністративне правопорушення може бути підписаний також цими особами. Водій може відмовитися від підписання протоколу про адміністративне правопорушення. Щодо такої відмови в протоколі має робитися запис, який має засвідчуватися підписом свідків. Особа, яка вчинила адміністративне правопорушення, має право подати пояснення і зауваження щодо змісту протоколу, а також викласти мотиви своєї відмови від його підписання, які долучаються до протоколу.
При складанні протоколу за пошкодження доріг, дорожніх споруд, залізничних переїздів і технічних засобів регулювання дорожнього руху, до нього може додаватись акт обстеження ділянки вулично-шляхової мережі з відповідними замірами та схемою про: – пошкодження шляхів, залізничних переїздів, інших шляхових споруд, трамвайних колій чи технічних засобів регулювання дорожнього руху; – самовільне знімання, закриття чи встановлення технічних засобів регулювання дорожнього руху; – перешкоду для дорожнього руху, у тому числі забруднення шляхового покриття; – умови та стан шляху, які загрожують безпеці дорожнього руху; – порушення нормативів щодо обладнання на дорогах місць проведення ремонтних робіт, залишення дорожніх машин, будівельних матеріалів, конструкцій тощо; Особливості оформлення водіїв, які керували в стані сп'яніння Водії та інші особи, які керують автомобілями, щодо яких є достатні підстави вважати, що вони перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, підлягають відстороненню від керування цими автомобілями та огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції (частина перша статті 266 КУпАП). Процедура направлення водіїв транспортних засобів для проведення огляду з метою виявлення стану сп'яніння, і проведення такого огляду здійснюються відповідно до Порядку направлення водіїв транспортних засобів для проведення огляду з метою виявлення стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, і проведення такого огляду, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 грудня 2008 року № 1103.
Результати огляду, проведеного в присутності двох свідків працівником Держ-автоінспекції МВС з використанням спеціальних технічних засобів, дозволених до застосування МОЗ і Держспоживстандартом, зазначаються в протоколі про адміністративне правопорушення. У разі проведення огляду в закладах охорони здоров'я висновок про його результати долучається до протоколу про адміністративне правопорушення. У разі відмови водія від проведення огляду в закладі охорони здоров'я працівник ДАІ в присутності двох свідків має скласти протокол про адміністративне правопорушення, у якому зазначити ознаки сп'яніння і дії водія щодо ухилення від огляду. Особливості оформлення матеріалів про адміністративне правопорушення, яке спричинило пошкодження майна У разі порушення водіями правил дорожнього руху, що спричинило пошкодження інших автомобілів, вантажу, автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, дорожніх споруд чи іншого майна, на місці ДТП складається протокол про адміністративне правопорушення, до якого обов'язково має додаватися: – схема місця ДТП, що підписується особами, які брали участь в огляді, та працівником ДАІ; – пояснення учасників пригоди та свідків (у разі їх наявності); – показання технічних приладів та засобів фото- і відеоспостереження; – інші матеріали, які необхідні для прийняття рішення в справі. У випадках, коли учасникам ДТП заподіяно тілесних ушкоджень, викликається слідчий для проведення огляду місця події, але вже відповідно до вимог Кримінально-процесуального кодексу України. Тобто в такому разі не виключається можливість притягнення до кримінальної відповідальності.
Одночасно на місці оформлення відповідних документів про адміністративні правопорушення водіям видаються довідки про пошкодження транспортних засобів. Копія схеми або фотографії з місця ДТП надаються учасникам пригоди за їх письмовою заявою в підрозділі ДАІ, працівники якого оформили зазначене ДТП. На схемі місця ДТП (на це потрібно звернути увагу) повинні бути графічно зображені та зафіксовані такі об'єкти: – ділянка дороги, де сталася дорожньо-транспортна пригода; – сталі орієнтири, до яких на схемі здійснена прив'язка об'єктів та слідів; – автомобілі, причетні до ДТП, координати їх розміщення відносно елементів проїзної частини та сталих орієнтирів; – сліди гальмового шляху коліс автомобілів: їх розміщення відносно елементів проїзної частини; довжина від їх початку до кожного колеса автомобіля із зображенням місць розривів; довжина слідів на ділянках з різним покриттям; – інші сліди та предмети, що стосуються пригоди: розміщення частин та об'єктів (уламки кузова, частинки фарби, уламки скла, осипання ґрунту, сліди рідини та ін.), що відокремилися від автомобіля, відносно елементів проїзної частини; площа розсіювання уламків скла, осипання ґрунту тощо; – координати місця зіткнення, наїзду тощо відносно сталих орієнтирів; – ширина проїзної частини разом з роздільними смугами; – ширина тротуарів, узбіччя; – розміри ділянок з різним станом дорожнього покриття; – розміри та розміщення дефектів дорожнього покриття; – розташування дорожньої розмітки; – розташування світлофорів, дорожніх знаків та інших засобів технічного регулювання дорожнього руху; В обов'язковому порядку в схемі місця ДТП заповнюється таблиця дорожніх умов та зазначаються назви об'єктів, зображених на схемі. На зворотному боці схеми місця ДТП зазначаються: – марка (модель) пошкодженого автомобіля; – його номерний знак; – власник автомобіля; – перелік видимих (зовнішніх) пошкоджень автомобіля, які сталися внаслідок ДТП. Зазначена інформація підтверджується підписами водіїв автомобілів. Тому знову ж таки до цих записів потрібно ставитися серйозно. Це для того, щоб там зайвого не приписали.
Складена на місці пригоди схема місця ДТП долучається до матеріалів справи. Зазначена схема підписується особами, які брали участь у ДТП, а також працівником ДАІ, який її склав. Якщо на місці ДТП працівник ДАІ не може об'єктивно визначити особу, яка скоїла адміністративне правопорушення або відсутні прямі докази її вини, оформлені матеріли ДТП протягом доби передаються для подальшого розгляду інспектору з дізнання підрозділу ДАІ, на території обслуговування якого сталася пригода, або особі, яка виконує його обов'язки. Інспектор з дізнання підрозділу ДАІ або особа, яка виконує його обов'язки, під час розгляду матеріалів ДТП повинен в строк не більше 1 місяця з моменту скоєння ДТП установити всі обставини її скоєння, ужити інших заходів щодо об'єктивного визначення особи (осіб), яка (які) скоїли адміністративне правопорушення, скласти відносно такої особи (осіб) протокол (и) про адміністративне правопорушення та в 5-денний термін надіслати його до відповідного суду.
Якщо для об'єктивного розгляду матеріалів ДТП необхідне залучення експерта, інспектором з дізнання підрозділу ДАІ або особою, яка виконує його обов'язки, у 3-денний термін з моменту скоєння ДТП готується відповідний лист до регіонального підрозділу Науково-дослідного експертно-криміналістичного центру при МВС з переліком питань, які треба з'ясувати для прийняття об'єктивного рішення в справі.
Якщо внаслідок ДТП немає потерпілих та не завдано матеріальної шкоди третім особам, а автомобілі можуть безпечно рухатися, водії (за наявності взаємної згоди в оцінці обставин скоєного) можуть прибути до найближчого підрозділу Державтоінспекції МВС або в орган чи підрозділ міліції, на території обслуговування якого сталася пригода, для оформлення відповідних матеріалів, попередньо склавши самостійно схему місця ДТП та підписавши її особисто. Хоча наші водії бояться це самостійно робити. Таким алгоритмом користуються у випадках, коли одне із постраждалих авто застраховане по КАСКО.
Таким чином, варто розуміти, що невиконання описаних нами нюансів оформлення порушення ПДР може бути гарантією захисту ваших прав у суді, а відповідно і скасування неправомірних штрафів.
|