Інформація про право України

Головна » Статті » Інші питання

Як оскаржити штраф за безквитковий проїзд
У Києві в рамках реконструкції лінії швидкісного трамвая з нагоди підготовки до Євро-2012 встановлюються спеціальні турнікети. Вставляєш квиток в отвір, і автомат вибиває на ньому час і дату, а на наступний день квиток вже недійсний.Прогрес, як мовиться, в наявності, от тільки не всі станції поки оснащені турнікетами. А на тих, які оснащені, люди спочатку проштамповує квиток в турнікеті, після чого ще й компостують у салоні трамвая. Чому?
Українське законодавство в частині правил проїзду в громадському транспорті являє собою досить цікавий приклад перемоги букви закону над духом права. Чого вартий тільки термін "безквитковий проїзд", який є приводом для застосування до пасажира штрафних санкцій! А ось ще перл: "Незакомпостірованний талон права на проїзд не дає". При цьому пошук справного компостера по салону часто займає чимало часу. Або наступна поширена ситуація: салон переповнений, пасажир не в змозі сунути руку в кишеню, не кажучи вже про те, щоб витягти звідти гроші або талон і кудись там передати, але не встигне натовп схлинуть, як контролер вже радий старатися виконати свої службовіобов'язки. І йому немає ніякого діла до того, з якої причини пасажир не закомпостувати талон: він має право оштрафувати безбілетника в будь-якому випадку. А яке право має в даному випадку безбілетник? Подати в суд позов на оператора перевезень в порядку регресу? Але, наприклад, у Португалії штраф за безквитковий проїзд досягає 500 євро, і за таку суму судитися раціонально. В Україну ж мова йде про 30 грн. За ці гроші на роботу можна приїхати на таксі.Мабуть, нашому громадянину простіше вважати, що так і було - тоді не доведеться брати відгули і бігати на судові засідання, тобто втрачати в грошах заради торжества справедливості. Виникає закономірне питання: як захистити свою власність і не залишитися при цьому в дурнях?
Закон говорить
В абз. 2 п. 4 ст. 6 Правил користування трамваєм і тролейбусом у містах України, затверджених наказом № 329 Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 09.10.2006 (далі - Правил), говориться, що у разі відмови пасажира сплатити штраф він може бути висаджений на найближчій зупинці У динамік про це ніхто, звичайно, не кричить (а варто було б!), Але якщо уважно вчитатися в витримку з правил, яку легко виявити забраної в рамку в салоні рухомого складу, можна навіть ткнути носом контролера в цей рядок - для наочності. Правда, в тій же ст. 6 обмовляється, що у разі злісного опору безбілетник може бути доставлений в найближчий орган внутрішніх справ для вжиття заходів, тому насильно до витримки посадова особа тягти вкрай небажано. Краще взагалі не дратуватися, аргументуючи свою позицію, адже це може бути перекручено витлумачене - як той же злісний опір, наприклад.
Якщо ви опору не чинили, для доставки вас до компетентних органів підстав немає. Якщо вам загрожують чимось подібним - це не більше ніж спроба залякати. Не піддавайтеся на провокацію!
Найкраще продемонструвати свою юридичну грамотність і відразу попередити, що подібні дії з боку контролера підпадають під зловживання службовим становищем - таку заяву, як правило, охолоджує запал.
Якщо ви опинилися в незавидному становищі через несправний компостера або неметкого кондуктора, контролери вам неодмінно розкажуть, що це - ваші проблеми, і будуть неправі. У п. 13 ст. 4 Правил говориться, що абонементний талон, на якому код компостера невиразний унаслідок несправності останнього, не може бути недійсним. На практиці ж спроби пасажира довести свою законослухняність зазвичай виглядають вельми принизливо: боязкий протест проти категоричної заяви контролера про те, що талон закомпостувати не вперше, не закінчується нічим, крім звинувачення пасажира у брехні.
Що ж до кондуктора, то, відповідно до абз. 2 п. 10 ст. 4 Правил, ця посадова особа зобов'язується продавати пасажирам абонементні талони, а згідно з п. 1 ст. 4 Правил - забезпечувати якісне обслуговування пасажирів і створювати для них необхідні зручності. Т. е. ніхто не зобов'язаний бігати за кондуктором по салону. Але спробуйте-но використовувати цей аргумент як виправдання за безквитковий проїзд при спілкуванні з контролером, на момент появи якого в салоні ви повинні "обілетіться"!
До речі, виключення з цього правила становить пасажир, який не проїхав однієї зупинки від місця посадки, тобто фізично не мав можливості сплатити проїзд. Саме ця обмовка і дає підстави вважати, що наявність / відсутність згоди оплатити проїзд все-таки є пріоритетним перед відсутністю / наявністю квитка, але це вже питання роз'яснень Пленуму Вищого адміністративного суду (як варіант). І якщо хто-небудь коли-небудь знайшов би час домогтися таких роз'яснень, можливо, термін "безквитковий проїзд" втратив би свою актуальність раз і назавжди. А заодно актуальність втратило б і правове спотворення, що супроводжує такі необачний термін.
Самозванці
Перш, ніж зійти з контролером на найближчій зупинці, як того вимагають Правила, переконайтеся, що він дійсно той, за кого себе видає. У ЗМІ неодноразово з'являлися матеріали про шахраїв, обманним шляхом вимагали у пасажирів гроші на сплату штрафу. Крім того, нерідкі випадки перевищення повноважень, коли контролери звинувачувалися в здирстві, нанесенні тілесних ушкоджень різного ступеня тяжкості і навіть у спробах згвалтування.
Контролер зобов'язаний мати службове посвідчення і нагрудний знак, прикріплений до верхнього одягу. Чомусь контролери вважають за краще носити свій знак відмінності виключно в кишені, що є прямим порушенням приписи міністерства.
Також перевіряючий зобов'язаний на першу вимогу пред'явити своє службове посвідчення, повідомити місце роботи, телефон та місцезнаходження підприємства. Ви маєте повне право записати їх на випадок конфлікту - на самозванців така пильність справить враження. Крім того, контролер, згідно з Правилами, повинен повідомити водієві про початок проведення контролю, тому, якщо ви сумніваєтеся в тому, що перед вами дійсно контролер, сміливо можете звернутися із запитанням до водія.
Буває й так, що контролер влаштовує "облаву на зайців" на чужому маршруті. Якщо ваш проїзний документ перевіряють не в перший раз, ви маєте право засумніватися в правомірності таких дій і вимагати пред'явити маршрутний лист, в якому будуть вказані номери маршрутів, на яких контролер має право здійснювати перевірку проїзних документів.Самозванців таке питання валить у замішання - рідкісний з них спроможеться підробити маршрутний лист. Однак цей документ - обов'язковий атрибут контролера, і відмовки про те, що подібні документи містяться в трамвайно-тролейбусному управлінні, є обманом.
При стягненні штрафу не забудьте зажадати квитанцію (п. 4 ст. 6 Правил): інакше ваші гроші можуть вирушити не в бюджет, а контролеру в кишеню. Крім того, квитанція є документом суворої звітності і може бути використана в якості підстави для відшкодування понесеного збитку (у випадку, якщо ви вирішите все ж відправитися до суду).
І контролер, і кондуктор, згідно з п. 1 ст. 4 Правил, повинні бути акуратно одягненими, ввічливими з пасажирами та одночасно вимагати від них неухильного виконання правил проїзду в громадському транспорті. Т. е. якщо кондуктор вас не "обілетіл", він тим самим порушив свої посадові обов'язки. До речі, згідно п. 13 тієї ж статті, контролер має право перевіряти не тільки пасажири, а й кондуктора, проте у випадку з кондуктором це право чомусь їм не використовується.Більше того, ситуація, коли пасажир, що знаходиться на передній площадці, обділений увагою кондуктора - далеко не рідкість. І якщо він, не дай Бог, звернеться до контролера зі скаргою на такого кондуктора, то дізнається, що знаходиться в безпосередній близькості від водія, у якого теж може придбати талон, ще й заплатить штраф за те, що сам до цього не додумався. У цьому випадку не варто забувати, що пасажирам забороняється відволікати увагу водія під час руху придбанням абонементних талонів (п. 6 ст. 5 Правил). Покупка квитка у водія під час зупинки не тільки створить незручності, прямо суперечать вашому праву на якісний проїзд (ваше місце можуть зайняти, а що залишилися без нагляду речі вкрасти), але і перешкодить іншим пасажирам скористатися їх правом на те саме (п. 7 ст. 5 Правил).
Таким чином, та обставина, що водій має право "обілечівать" пасажирів, просто суперечить здоровому глузду, точно так само, як і існування контролера, з урахуванням того, що кондуктор також наділений повноваженнями перевіряти проїзні документи і висаджувати пасажирів. Однак це аргументи для суду, а не для діалогу з контролером.
Категорія: Інші питання | Додав: administrator (14.09.2011)
Переглядів: 5714 | Коментарі: 2 | Теги: безквитковий проїзд | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 2
2 Hector Gonzales  
0
Я не розумію однієї речі. КП Київпастранс це комунальне підприємство, а не державне. При проїзді у транспорті між кп і пасажиром виникають цивільні правовідносини з приводу надання послуг перевезення. Контролер КП Київпастранс є найманим працівником КП, а не держслужбовцем. Питання: Який в біса може бути штраф взагалі??? Тим більше без протоколу про адмінправопорушення, чому це контролер виносить рішення про накладення адмін штрафу сам, а не направляє на розгляд до суду. Які підтвердження того що пасажир їхав без білету в той день? Повбивав би!!!
КУПАП старий з радянських часів хвости тягнуться. Не має білета - висадити, подати в суд на пасажира. Не хоче виходити - в міліцію заяву на нього на підставі статті про хуліганство.
А ніяких незаконних штрафів. Хтось мені якщо скаже про штраф в автобусі - поріжу.

1 Anatolek  
0
У мене сталася ось така ситуація. Купивши 1 білет та пройшовши через тернікер, в мене попросили пред'явити квиток. Звісно ж я пред'явив, але тоді мені вказали на мій багаж, який перевищував явно "стандарт" (я за нього зовсім забув!) і вказали мені на написане ручкою(!) на стіні попередження про габарити багажу. Після цього випадку я прочитав вище вказану статтю, перечитав відповідно наказ №329, але штраф я звісно заплатив перед цією всією ситуацією (поспішав на потяг, а доказувати свою правоту я немав відтак ні часу ні знань відповідних). І ось в мене виникло питання: чи можна було заявити, що я купив би білет у кондуктора в тролейбусі? Здається це не суперечить аж ніяк правилам. А також чи мали вони право взагалі перевіряти мій квиток поза межами транспорту? (відповідно до п.1 ст.6 наказу №329)

[30.04.2017]
Гроші за зекономлену субсидію. (0)
[30.04.2017]
Правило переїзду перехрестя з круговим рухом. (0)
[07.04.2017]
Допомога учасникам війни та бойових дій. (0)
[06.04.2017]
В Євросоюз без віз. (0)
[05.04.2017]
Пом'якшення обмеження на продаж готівкової валюти громадянам. (0)
[21.03.2017]
Побутові товари з гарантією тільки через касові апарати. (0)
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Будемо Вам вдячні за перегляд однієї реклами в розділі "Друзі сайта". Це буде оплатою за відповідь на Ваше запитання.
Пошук на сайті
120x90
Друзі сайта
Хороший дополнительный заработок без вложений. Неймовірно
Статистика
Друзі сайту
...
Відвідувачі онлайн
Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Цікаві статті
[12.03.2017]
Обмін пошкоджених купюр іноземної валюти. (0)
[31.01.2017]
Пенсія для учасників бойових дій. (0)
[18.10.2016]
Земля для кожного українця. (0)
[17.03.2015]
Нові правила отримання субсидії 2016. (0)
[28.02.2015]
Документи, які дійсні перетину кордону з дітьми. (0)
[10.01.2015]
Порядок отримання фізособами та юрособами інформації з Держреєстру прав на нерухомість. (0)
[21.12.2014]
Шокуючі іновації від Міністерства фінансів для економії державних коштів. (0)
[21.11.2014]
Пенсії та інші соцвиплати переселенцям з Донбасу. (0)
[08.11.2014]
Затверджено Умови прийому на навчання до вузів у 2015 році. (0)
[23.09.2014]
Гарантовані державою пільги учасникам АТО а також членам їх сімей. (2)